Agility

Trykk på Facebook-ikonet for å komme direkte til klubbens Facebook-gruppe for agility. Her avtales det treninger og oppdateres med relevant informasjon.

«Agility er for alle hunder, både rasehunder og blandingshunder! Agility er en av verdens mest populære hundesporter og den startet som pauseunderholdning under Crufts, verdens største hundeutstilling, i 1978.

En agilitybane inneholder forskjellige hinder som hopp, tunneler, slalåm, balansebom, møne og vippe.

Agility er delt opp i flere klasser, både etter størrelse og ferdigheter. Størrelsesmessig deles klassene opp i small (skulderhøyde under 35 cm), medium (skulderhøyde mellom 35 cm og 42,99 cm) og large (fra skulderhøyde 43 og opp). Man begynner i klasse 1 og kan gjennom resultater kvalifisere seg opp til klasse 2 og videre opp til klasse 3 som er den høyeste ferdighetsklassen, dersom man velger å konkurrere med hunden sin. Det er dog mange som kun driver med agility for å aktivisere og ha det gøy med hunden sin.

I en konkurranse er målet å komme seg gjennom banen på kortest mulig tid uten feil, banen er aldri den samme og det er dommeren som står for designet.

Agility kombinerer fart og godt samarbeid mellom hund og fører. Hundene løper løs og tas gjennom banen av føreren ved hjelp av kommandoer, tegn og bevegelser. Det er viktig å ikke starte å trene agility før hunden er ferdig utvokst, da dette kan være en belastning for hunden og man må vente til hunden er 18 måneder før man kan begynne å konkurrere.» (https://www.nkk.no/agility/category977.html)

Om du ønsker å prøve deg på denne spennende sporten er det bare å ta kontakt. I Hammerfest og Omegn hundeklubb er det et krav om at man må ha sikkerhetskurs/nybegynnerkurs for å kunne trene agility. Klubben har besluttet å endre kravene for å trene agility. Det er ikke lengre påkrevd med sikkerhetskurs for fører. Dersom du er fersk og ikke har gjennomført dette tidligere må en av utøverne som har lengre erfaring være med deg på banen.