Lydighet

«Lydighet er en gren hvor man utfører fast bestemte øvelser og det bedømmes om man har klart dem riktig.

Alle hundene gjør de samme øvelsene, og deretter vurderes det hvordan de ble fremført. I lydighetsringen ser vi hunder av nesten alle raser og førere i alle aldre.

De har alle en ting felles: Gleden av å arbeide og samarbeide med hunden sin. Selv om ikke alle når like langt, kan alle komme frem til et brukbart resultat bare innsatsviljen og pågangsmotet er i orden.

Det blir arrangert et stort antall lydighetsprøver rundt om i landet. Det konkurreres i fire klasser med stigende vanskelighetsgrad. Alle hunder over 9 måneder kan delta på lydighetsprøver, også blandingshunder.

De eneste som er utelukket, er tisper med løpetid. Mange klubber, både rase- og lokale klubber har egne kurs i lydighet. Hør med klubben din om de har planlagt kurs for begynnere.» (https://www.nkk.no/lydighet-og-rallylydighet/category978.html)

Treninger annonseres i klubbens Facebook-gruppe, denne kommer du til ved å trykke på logoen under.